Portāls ielādēsies pēc 15 sekundēm
Uz Jauns.lv
Shutterstock

Dietologs no Lietuvas nosauc, kuras eļļas ir vislabākās veselībai, bet kuras noteikti nedrīkst lietot cepšanai

Runā speciālists
1. februārī 19:27 2024. gada 1. februārī 19:27
  Jauns.lv
No riekstiem un augu sēklām gatavotās eļļas var izmantot ne tikai salātu gatavošanai, bet arī kā uztura bagātinātājus – tas ir viens no tīrākajiem taukskābju avotiem, bagāts ar mūsu organisma veselībai nepieciešamām vielām. Taču uzmanīgiem jābūt, izvēloties šīs eļļas produktu pagatavošanai, piemēram, cepšanai. 

Dietologs no Lietuvas - Edvardas Grišinas, portālam „Lrytas” skaidro, ka eļļa ir viens no tīrākajiem taukskābju avotiem mūsu organismam, tāpēc tai ir jābūt daļai no sabalansēta ikdienas uztura. Tauki un to skābes cilvēka organismā veic ļoti dažādas funkcijas, sākot no taukaudu mehāniskās aizsardzības un beidzot ar enerģijas ražošanu. 


Ārsts par savu iecienītāko nosauc tīru olīveļļu, kas, starp citu, ir, iespējams, daudzpusīgākā no visām eļļām, jo sniedz lieliskus ieguvumus veselībai, un ir piemērota arī ātrai produktu cepšanai.

„Lieliska alternatīva var būt kaņepju un linsēklu eļļas. Piemēram, linsēklu eļļa satur pat 18 procentus mononepiesātinātās taukskābes un ārkārtīgi augstas polinepiesātinātās taukskābes. Lielākais polinepiesātināto taukskābju daudzums tajā ir Omega-3 alfa-linolēnskābe. Tā ir viena no trim mūsu organismam svarīgākajām Omega-3 taukskābēm. Tiesa, linsēklu eļļu nav ieteicams lietot cepšanai, jo Omega-3 taukskābes ir ļoti nestabilas un cepšanas laikā zaudē visas labvēlīgās īpašības,” skaidro dietologs. 

Viņš arī atzīmē, ka no riekstiem vai augu sēklām izgatavotās eļļas organismam ir ārkārtīgi noderīgas. Piemēram, mandeļu, valriekstu, kā arī ķirbju, sezama sēklu eļļa satur daudz polifenolu, antioksidantus un mononepiesātinātās taukskābes. Tomēr ir svarīgi neaizmirst, ka šīs eļļas ir paredzētas tikai pārtikas aromatizēšanai, nevis ēdiena gatavošanai.

Ārsts paskaidro, ka cilvēka organismam nepieciešamās polinepiesātinātās taukskābes karsējot ātri oksidējas, veidojot kaitīgos brīvos radikāļus.

Lielākie ļaunumi, runājot par eļļas izmantošanu ēdiena gatavošanā, saistās ar ēdiena gatavošanas laikā izdalītajām vielām - tie ir policikliskie aromātiskie savienojumi, aldehīdi, ketoni, kuriem piemīt vēzi izraisošas īpašības. 

Citi šobrīd lasa

Meitene astoņos mēnešos notievē par 24 kilogramiem - viss sākās ar vienu veselīgu ieradumu 1
FOTO: atsākas rosība Vidzemes tirgus nakts tirdziņā: ko tur var nopirkt, un kādas ir cenas?
Populārais vācu aktieris Tils Šveigers riskē palikt bez kājas; viss sākās ar šķietamu sīkumu
Pievienot komentāru