Dr. Reza Tigari no Sandjego, Kalifornijā. (Foto: Ekrānuzņēmums no TikTok video. )

Ķirurgs dalās ar pieciem veidiem, kā novērst vēzi un saglabāt veselību uz ilgu laiku

Runā speciālists
2023. gada 19. novembrī 06:19 2023. gada 19. novembrī 06:19
  Jauns.lv
Dr. Reza Tigari no Sandjego, Kalifornijā, sniedzis dažus padomus, kā samazināt risku saslimt ar vēzi. Daloties ar saviem ieteikumiem, ārsts ir ieguvis vairāk nekā 522 000 sekotāju vietnē TikTok.

1. Atmet smēķēšanu

Cīnoties ar šo kaitīgo ieradumu būtu vērtīgi apzināties, ka pozitīva ietekme uz organismu ir novērojama jau vien pēc 20 minūtēm, kuru laikā nav smēķēts.

  • Pēc 20 minūtēm bez smēķēšanas: palēninās sirdsdarbība un normalizējas asinsspiediens; 
  • pēc 12 stundām: oglekļa monoksīda (bezkrāsaina indīga gāze, kas nokļūst ķermenī smēķēšanas laikā) līmenis asinīs sasniedz normālu līmeni; 
  • pēc 2-12 nedēļām: uzlabojas asinsrite un normalizējas plaušu funkcija; 
  • pēc 1-9 mēnešiem: samazinās klepus un elpas trūkums; 
  • pēc viena gada: koronāro sirds slimību risks samazinās aptuveni uz pusi; 
  • pēc pieciem gadiem: samazinās insulta risks; 
  • pēc desmit gadiem: plaušu vēža risks samazinās aptuveni uz pusi un samazinās mutes, rīkles, barības vada, urīnpūšļa, dzemdes kakla un aizkuņģa dziedzera vēža risks; 
  • pēc 15 gadiem: koronāro sirds slimību risks ir tāds pats kā nesmēķētājam.

2. Ēd veselīgi un piekop fiziski aktīvu dzīvesveidu

Rietumu pasaulē vēzis ir otrs galvenais nāves cēlonis, un iemesls vienam no sešiem nāves gadījumiem visā pasaulē. Pārsteidzoši, ka gandrīz trešdaļu no visiem vēža izraisītajiem nāves gadījumiem var attiecināt uz mūsu dzīvesveidu un paradumiem. Pasaules Veselības organizācija prognozē, ka uztura un dzīvesveida faktori var izraisīt vienu trešdaļu no visiem vēža veidiem.

Jau 1970. gadā veiktie pētījumi parādīja, ka daudzās Rietumu valstīs cilvēki savā uzturā pārsvarā  iekļauj dzīvnieku izcelsmes produktus un taukus, kas saistīts ar augstu kolorektālā, krūts, prostatas un plaušu vēža saslimšanu.

Savukārt, jaunattīstības valstīs cilvēki uzturā pārsvarā lietoja cietes saturošus produktus, maz patērējot dzīvnieku valsts produktus, taukus un cukuru, līdz ar ko arī vēža saslimšanas rādītājs bija relatīvi zems.

3. Izvairies no pārstrādāta ēdiena

Virkne pētījumu atklāj, ka apstrādāti pārtikas produkti jeb tā saucamie pusfabrikāti, ir saistīti ar vēzi un agrīnu nāvi. Liela daudzuma intensīvi apstrādātas pārtikas produktu (ultra-processed foods) ēšana ievērojami palielina vīriešiem risku saslimt ar kolorektālo jeb zarnas vēzi, kā arī var izraisīt sirds slimības un priekšlaicīgu nāvi gan vīriešiem, gan sievietēm. Par to liecina divi jauni, liela mēroga pētījumi, kas tika publicēti Lielbritānijas medicīnas žurnālā (British medical journal The BMJ).

Intensīvi apstrādātas pārtikas produkti ir fasētas zupas, mērces, saldētas picas, cīsiņi, desiņas, frī kartupeļi, gāzētie dzērieni, cepumi, kūkas, arī konfektes, virtuļi, saldējums.

Šajā "grēcinieku" sarakstā minamas ir arī pārtikas piedevas, ko lieto ar mērķi atdarināt neapstrādātu vai minimāli apstrādātu produktu radītās garšas izjūtas, piemēram, aromatizētāji, krāsvielas, saldinātāji, emulgatori.

4. Nodarbojies ar drošu seksu

Latvijā katru gadu gandrīz 250 sievietēm diagnosticē dzemdes kakla vēzi, un katru mēnesi tas ir nāves cēlonis vidēji 10 sievietēm. Absurdi tāpēc, ka no šī vēža iespējams izvairīties, pirms tas radies.

Nodarbošanās ar drošu seksu, izmantojot prezervatīvus, var samazināt  cilvēka papilomas vīrusa pārneses risku. Jāatzīst gan, kaut prezervatīvi var mazināt inficēšanās risku, tie nepasargā pilnībā, jo vīrusu var arī pārnest, tikai saskaroties ādai dzimumorgānu rajonā. Visdrošākais veids, kā sevi pasargāt, ir vakcinācija. 

5. Izmanto sauļošanās aizsargkrēmu

Lai saulē pavadītais laiks būtu prieka pilns, veselīgs un drošs, ir ļoti būtiski pirms tam lietot kosmētiskos līdzekļus ar aizsargfiltriem. Tie pasargās ādu gan no apdegšanas saulē, gan no kaitīgā UV starojuma, gan no priekšlaicīgas novecošanās. Kā lieliem, tā maziem obligāti jālieto saules kosmētika jeb aizsarglīdzekļi ar SPF 30–50. Saules aizsargkrēmu lietošana ir īpaši svarīga tieši bērniem, jo UV staru ietekmē viņu maigā āda apdeg, izsausē un ātrāk noveco. Tāpat vasaras aktivitātēs ir ieteicams nēsāt galvassegu un kvalitatīvas saulesbrilles ar UV filtru.

Citi šobrīd lasa

Lienes Šomases meita cietusi autoavārijā
Šovā "Ģimene burkā" Kerkira Graudiņa savā dzimšanas dienā kaila slēpjas skapī ar citu vīrieti
13 gadus vecai meitenei skolas ekskursijā Polijā sākas dzemdības
Pievienot komentāru