Stār­ķi, auglība un mū­žam mi­ro­ņi

Ziņas
2009. gada 19. aprīlī 14:24 2009. gada 19. aprīlī 14:24
 
Mūs­die­nu tei­kas. Tās top ik­vie­nā val­stī vi­sā pa­sau­lē, tās ap­ko­po, vēr­tē, pār­stās­ta.

Ir lo­kā­l­as le­ģen­das, kas rak­stu­rī­gas kā­dai no­teik­tai val­stij un, ie­spē­jams, no­teik­tai po­li­tis­ka­jai si­tu­āci­jai. Tās ap­tver ik­vie­nu dzī­ves jo­mu no cil­vē­ka dzim­ša­nas (un pat pirms tās) līdz pat aizie­­ša­nai (un vēl pēc tam). Spo­ku stās­ti, veik­smes stās­ti, māņ­ti­cī­bas tī­mek­ļi un glu­ži pa­ma­to­tas gud­rī­bas, ko no­do­dam tā­lāk no pa­au­dzes pa­au­dzei... Sa­trie­co­ši, bet šīs tei­kas ne­iz­zūd, tās trans­for­mē­jas cau­ri lai­kam ko­pā ar mums!

Tau­tas­dzies­mas, tei­kas par li­do­jo­šiem eze­riem un no­gri­mu­šām pi­līm, epo­si, anek­do­tes par tra­kiem mā­cī­tā­jiem un dum­jiem muiž­kun­giem – tas ir mū­su fol­klo­ras man­to­jums. Mēs ar to le­po­ja­mies, to­mēr re­ali­tā­te rā­da: katrs vi­dus­mē­ra lat­vie­tis vai­rāk par trim četr­ām tau­tas­dzies­mām no gal­vas no­skai­tīt ne­var. Ci­ta lie­ta ir anek­do­tes un, lai gan pa­ši to vēl pil­nī­bā ne­ap­zi­nā­mies, – jaun­ās le­ģen­das. Ir le­ģen­das, kas ap­ce­ļo vi­sas pa­sau­les val­stis, kā stās­ti par Mak­do­nal­da ham­bur­ge­riem, ku­ros liek tār­pu ga­ļu, un ko­ka­ko­lu ar tās spē­jām iz­šķī­di­nāt nag­las.

In­te­re­se par šo žan­ru starp­tau­tis­ka­jā fol­klo­ris­ti­kā ra­dās 20. gad­sim­ta 70. ga­du sā­ku­mā (lai gan da­ži fol­klo­ras pēt­nie­ki tās ie­vē­ro­ju­ši kriet­ni se­nāk), kas ak­tī­vi tur­pi­nā­jās līdz pat 20. gad­sim­ta bei­gām. Ta­gad in­ten­sī­va tei­ku pēt­nie­cī­ba gan maz­liet pie­ri­mu­si...

Vis­sva­rī­gā­kās tei­kas pa­zī­mes esot di­vas: pirm­kārt, dis­ku­si­ja par ti­ca­mī­bu un, otr­kārt, tas, ka cil­vē­ki to uz­ska­ta par tā­lāk stās­tī­ša­nas vēr­tu – tas ir pie­tie­ka­mi ne­pa­rasts stāsts un sva­rī­ga zi­ņa, kas no­teik­ti jā­no­dod tā­lāk.

Sa­tu­ris­kam se­gu­mam vēl pie­bil­dī­šu, ka ma­te­ri­āls ta­pis sa­dar­bī­bā ar Dr. phi­lol. Gun­ti Pa­kal­nu, Lat­vi­jas Uni­ver­si­tā­tes Li­te­ra­tū­ras, fol­klo­ras un māk­slas in­sti­tū­ta gal­ve­no pēt­nie­ku. (Jau ta­gad aici­nu ne­tu­rēt sve­ci zem pū­ra un rak­stīt – lai mums bū­tu, ko pār­bau­dīt, bet jums – ko jaun­u un in­te­re­sen­tu iz­la­sīt!)

Bries­mī­gie stār­ķi un pun­dur­su­nī­ši

Šis stāsts jau kā­du lai­ku cir­ku­lē in­ter­ne­tā. Baiss stāsts. Brī­di­nošs. Un tā­tad. Ģi­me­ne ie­gā­dā­jas či­vau­vasku­cen­ti­ņu un do­das uz lau­kiem ap­cie­mot ra­di­nie­kus. Pil­sēt­nie­ki prie­cī­gi stai­gā pa tu­vā­ko pļa­vu, la­sa pu­ķī­tes, el­po svai­gu gai­su. Tur­pat zā­lē drais­ko­jas ma­zais šu­ne­lis, bet at­tā­lāk par prie­ku lie­la­jiem un ma­za­jiem stai­gā stār­ķis, cē­li sev vē­de­rā ie­la­sot var­des. Cil­vē­ki jūs­mo, fo­to­gra­fē, arī ma­zais suns jaut­ri pa­skrie­nas uz lie­lā put­na pus­i. Un te pēk­šņi... stār­ķis pa­kampj ma­zo su­nī­ti knā­bī un aiz­li­do! Tā­pēc ne­kad, ne­kad ne­ve­diet sa­vu ma­zo su­ņu­ku uz lau­kiem, kur to var ap­drau­dēt lie­lie plē­sī­gie put­ni!

Ko­men­tē Mā­ra Ja­naus, or­ni­to­lo­ģe, bi­olo­ģi­jas zi­nāt­ņu dok­to­re, Lat­vi­jas bal­to stār­ķu spe­ci­ālis­te: “Stār­ķis ir gaļ­ēdājs, un, lai gan tau­tā past­āv uz­skats, ka stār­ķī­ši gal­ve­no­kārt pār­tiek no var­dēm, īs­te­nī­bā vi­ņu ēdien­kar­tē var­des ne­būt nav gal­ve­nās. Stār­ķi lab­prāt ēd strup­as­tes, kur­mjus, za­ķē­nus, put­nu ma­zu­ļus – vi­su, ko var no­rīt. Tad kā­pēc lai mazs su­nī­tis bū­tu iz­ņē­mums? Ru­nā­jot par cil­vē­ku klāt­būt­ni, tā stār­ķi ne­trau­cēs no­ķert un ap­ēst ie­kā­ro­to. Svē­tie put­ni ir pie­ra­du­ši, ka Lat­vi­jā at­tiek­sme pret vi­ņiem ir ļo­ti lab­vē­lī­ga, tā­lab ne­vai­rās no cil­vē­kiem. Ko­pu­mā jā­sa­ka, ka tas var būt pil­nī­gi pa­tiess stāsts.”

Kon­ser­van­ti un mū­žī­bas vēs­mas

Šis ir kap­ra­ču stās­tiņš. Esot bi­jis tā. No­mirst tan­tī­te. Pro­tams, jā­rok kaps, bet kun­dzī­te pirms aizie­ša­nas mū­žī­bā iz­tei­ku­si vēl­mi du­sēt līdz­ās vī­ram, kas mi­ris pirms ga­diem piec­iem. Mi­ru­šo lū­gu­mi – svē­ti. Kap­ra­či rok uz­ma­nī­gi, lai ne­skar­tu vī­ra zār­ku, to­mēr, kā tur bi­ja, kā ne­bi­ja, drus­ku aiz­ķer vie­nu ma­li­ņu. Un... no zār­ka pa­rā­dās ro­zā ro­ka. Tik la­bi sa­gla­bā­ju­sies, it kā ne­lai­ķis bū­tu gul­dīts zār­kā pirms pār­is die­nām, ne­vis vai­rā­kiem ga­diem! Lai gan svai­gas ra­ku­ma pē­das nav ma­nā­mas, kap­ra­či iz­do­mā, ka kāds, ie­spē­jams, ir pa­ma­nī­jies vī­ra ka­pā ap­gla­bāt no­zie­gu­ma upu­ri. Iz­sauc pat po­li­cis­tus! Ta­ču bei­gās no­skaid­ro­jas; svai­gais lī­ķis tie­šām ir tas pats pirms vai­rā­kiem ga­diem ap­be­dī­tais ne­lai­ķis, vien­kār­ši, ēdot mūs­die­nu kon­ser­van­tiem ba­gā­to pār­ti­ku, lī­ķi vairs ne­trūd!

Ko­men­tē An­dris Pa­vlov­skis, kap­ra­cis jau 40 ga­du: „Nu, viss kaut kas jau ir re­dzēts ar tiem ķer­me­nī­šiem, jā. (Sme­jas.) Bet pa­tie­sī­bā tas no grunts at­ka­rīgs. Kat­ros ka­pos ķer­me­nī­ši sa­gla­bā­jas ci­tā­di. Ci­tur pēc div­des­mit ga­diem balts gal­vas­kauss vien spīd, ci­tur vēl pa­li­ku­šas drēb­ju, ma­tu un pat mie­sas at­lie­kas. Ir jau ga­dī­jies uz­rak­ties vir­sū ie­priek­šē­jam zār­kam, to ne vien­mēr var tik pre­cī­zi ap­rē­ķi­nāt. Tā­pēc arī zi­nu, kā ķer­me­nī­ši gla­bā­jas. Ku­ros ka­pos uz­gla­bā­jas vi­sil­gāk? Mā­lai­nā zem­ē! No tām kap­sē­tām, kas tu­vāk Rī­gai, Ik­šķi­lē bai­gi svai­gi sa­gla­bā­jas il­gu lai­ku. Te­pat Me­ža ka­pos, ne­tā­lu no Čak­stes pie­mi­nek­ļa, arī ir viens ie­cir­knis, kur il­gi gla­bā­jas, tur mā­lai­na aug­sne. Es­mu Pal­sma­nes ka­pos ra­cis ne­sen, tas ir Val­kas ra­jo­nā, tur bi­ja 50–60 ga­du ve­cam ap­be­dī­ju­mam vir­sū jā­rok, un ozol­ko­ka zārks bi­ja tik la­bi sa­gla­bā­jies, kā va­kar rakts. Iekš­ā gan ne­ska­tī­jos. (Sme­jas) Tā jau ir, kap­ra­ču dzī­vē tās ni­an­ses da­žā­das. Zār­ki vien – ve­co lai­ku bi­ja tā­di sma­gi un pa­ma­tī­gi, il­gi stā­vē­ja, tad de­viņ­des­mi­ta­jos, tais ju­ku lai­kos, zār­ki kā špič­kas­tes – uz­ber bē­rēs trīs smil­šu sau­jas, un šis jau sāk brukt ko­pā. Ta­gad at­kal kva­li­ta­tī­vi zār­ki, no tī­ra ko­ka. Ne­vis skai­du pla­tēm. Tā­dos ķer­me­nī­ši jū­tas la­bi. Jā, un ne­sen man pa­šam ga­dī­jās tā in­te­re­san­ti, ro­ku – un no ve­cā zār­ka iz­ri­po polšs! Ar vi­su uz­rak­stu: 3 rub­ļi 62 ka­pei­kas. Iz­nī­ci­nāts ti­ka ātr­i, un ne­bi­ja ne vai­nas, la­bāks par da­žu la­bu ta­gad no­pēr­ka­mo!

Gun­tis Pa­kalns pie­bilst: “Šis stāsts pie­der pie cik­la par mūs­die­nu pār­ti­ku, ar ku­ru sais­tī­tas dau­dzas mūs­die­nu cil­vē­ku bai­les. Pēr­kam, ēdam, da­žā­di tul­ko­jam to kon­ser­van­tu ap­zī­mē­ju­mus un ne­pār­stā­jam bai­dī­ties.”

Aug­lī­bas mī­ti

To man stās­tī­ja kā ab­so­lū­ti pa­tie­su ga­dī­ju­mu. Vi­dus­skol­nie­ki bal­lē­ju­šies pir­tī, un kāds pā­rī­tis, ka­mēr pā­rē­jie ne­redz, no­dar­bo­jies ar kais­lu mī­lu ba­sei­na ma­lā. Kā jau jaun­iem mēdz būt, va­ja­dzī­ba pēc sil­tas mie­sas iz­kon­ku­rē prā­ta skaid­rī­bu, tā­lab kontra­cep­ci­jas lī­dzek­lis bi­jis no sen­tē­vu pū­ra lā­des – lie­to­ta tā sau­ktā “pār­trauk­tā dzi­mum­ak­ta me­to­de”. Viss no­da­rīts, bet sēk­la tā arī pa­li­ku­si ne­uz­slau­cī­ta uz ba­sei­na ma­las. Vē­lāk ta­jā vie­tā ap­sē­du­šās ci­tas mei­te­nes, un vie­na no vi­ņām, tik­la tau­tu­mei­ta, bū­da­ma ne­vai­nī­ga, pa­li­ku­si stā­vok­lī... Ti­kai vē­lāk iz­de­vies res­tau­rēt no­ti­ku­šā se­cī­bu, un, no­sa­kot pa­ter­ni­tā­ti ar DNS ana­lī­žu pa­lī­dzī­bu, iz­rā­dī­jies, ka tēvs tie­šām ir pui­sis, kurš dzī­ve­lī­go šķid­ro man­tu iz­šļā­cis uz ba­sei­na ma­las.

 (Va­ri­āci­jas: mei­te­ne ap­sē­dās uz po­da, kur kāds bi­ja mas­tur­bē­jis, pel­dē­jās ba­sei­nā, ap­sē­dās par­kā uz so­li­ņa utt.)

Ko­men­tē Egils Ga­siņš, gi­ne­ko­logs: “Nē! (Sme­jas, ie­pau­zē un tur­pi­na.) Te­orē­tis­ki, pro­tams, viss kas var no­tikt, bet tad jā­uz­dod jau­tā­jums: pēc cik il­ga lai­ka mei­te­ne tai sper­mā ie­sē­dās? Prin­ci­pā tam bū­tu jā­no­tiek zi­be­nī­gi, tur­klāt vī­rie­tim... hmm, ne­va­ru ie­do­mā­ties, kā­dam vais­li­nie­kam jā­būt! Nav jau, cik man zi­nāms, arī veik­ti pē­tī­ju­mi, cik il­gi sper­mi­ji sa­gla­bā ap­aug­ļot­spē­ju, ja at­ro­das ār­ējā vi­dē. Ta­ču skaid­ri zi­nāms – sie­vie­tes ķer­me­nī sper­ma­to­zo­īdi dzī­vo līdz pat 72 stun­dām. Vien­pa­dsmit ma­nas prak­ses ga­dos ne­es­mu dzir­dē­jis, ka kā­da sie­vie­te šā­dā vei­dā bū­tu pa­li­ku­si stā­vok­lī. Šis stās­tiņš man šķiet ir no tās pa­šas sē­ri­jas, kā: “No­slau­cī­jos pir­tī sve­šā dvie­lī, ap­sē­dos uz po­da ma­las pub­lis­ka­jā tu­ale­tē un da­bū­ju hla­mī­di­jas / go­no­re­ju.” Arī tas nav re­āli. Vai arī no­stās­ti, ka sie­vie­te var pa­likt stā­vok­lī, ja ar sek­su no­dar­bo­jas mē­neš­rei­žu lai­kā. Fi­zi­olo­ģis­ki tas ir ne­ie­spē­ja­mi! Vie­nī­gais va­ri­ants, ja sie­vie­te ne­at­šķir mē­neš­rei­zes no vieg­las smē­rē­ša­nās cik­la vi­dū. Tā­dās die­nās gan var ap­aug­ļo­ties.

Un vēl viens sva­rīgs fak­tors, ru­nā­jot par “pēk­šņu ap­aug­ļo­ša­nos”. Ja par­tne­ri kā iz­sar­gā­ša­nās me­to­di lie­to pār­trauk­to dzi­mum­ak­tu un pui­sis iz­šļāc sēk­lu ne­vis dvie­lī, pie­mē­ram, bet uz sie­vie­tes ār­ējiem dzi­mum­or­gā­niem, tad gan sper­mi­ji va­rē­tu būt spē­jī­gi no­kļūt iekš­pu­sē un do­ties tā­lāk. Otrs – vī­rie­tim pir­mais eja­ku­lā­ta pi­liens var no­plūst tā, ka to ne­maz ne­jūt. Un tad se­ko stās­ti: dak­ter, bet viņš ta­ču lai­kā iz­vil­ka! Kā var būt, ka man būs bērns?”

Gun­tis Pa­kalns: “Ir ti­cē­jums, ka mei­te­ne pir­ma­jā dzi­mum­ak­tā, zau­dē­jot ne­vai­nī­bu, ne­var ap­aug­ļo­ties. (Sme­jas.) Līdz­īgi no­stās­ti sa­sto­pa­mi arī Zvied­ri­jā un ci­tur pa­sau­lē, un viens no tā­diem ir šāds. Sie­vai pie­dzimst meln­ādains bērns, kaut gan vi­ņa ir gu­lē­ju­si ti­kai ar vī­ru. Iz­rā­dās, vīrs pirms at­grie­ša­nās no ār­ze­mēm pār­gu­lē­jis ar pros­ti­tū­tu, ar ku­ru pirms tam gu­lē­jis mel­nais vī­rie­tis. Ķē­dī­te ga­ra, pār­do­mā­ta, bet ab­sur­da. Cil­vē­ki vēl jo­pro­jām ne­pār­stāj ti­cēt, ka ar HIV var in­fi­cē­ties tu­ale­tē.”

Ko pil­da ham­bur­ge­ros?

Jau kā­du lai­ku (ie­spē­jams, pat no div­des­mi­tā gad­sim­ta sep­tiņ­des­mi­ta­jiem ga­diem, da­ži avo­ti min pat vēl ag­rā­ku lai­ku) klīst bau­mas, ka ātr­ās ēdi­nā­ša­nas res­to­rā­ni McDonald’s ham­bur­ge­ros pil­da ga­ļu, kas ga­ta­vo­ta no tār­piem vai slie­kām. Šīs bau­mas vēl jo­pro­jām tra­ci­na ļau­dis arī Rī­gā, tī­ka­mi bie­dē­jot tos, kas ēd Mak­do­nal­dā, un at­bai­dot tos, kas uz ātr­ās ēdi­nā­ša­nas ie­stā­dēm jau tā­pat ska­tās ar dzi­ļu ne­uz­ti­cī­bu.

Ko­men­tā­ri no da­žā­diem avo­tiem

Šā­das ru­nas ir mē­ģi­nāts ap­ka­rot pat ar tie­sas pa­lī­dzī­bu. Jau 1978. ga­dā Newsweek zi­ņo­ja: “Pre­ses kon­fe­ren­cē At­lan­tā McDonald’s va­dī­ba, pie­da­lo­ties ASV Lauk­saim­nie­cī­bas mi­nis­tri­jas re­ģi­onā­la­jam pār­stā­vim, pa­zi­ņo­ja, ka bau­mas ir “pil­nī­bā bez pa­ma­to­ju­ma”, un zvē­rē­ja, ka kom­pā­ni­jas ham­bur­ge­ros tiek pil­dī­ta ti­kai ga­ļa.”

Četr­us ga­dus vē­lāk, 1982. ga­dā, bau­mu klie­dē­ša­nā ie­sais­tī­jās pat Fi­nan­ci­alTi­mes, kas rak­stī­ja: “Šis stāsts ir ie­gu­vis tik pla­šu re­zo­nan­si, ka McDonald’s pār­stāv­ji sa­sau­ca pre­ses kon­fe­ren­ci, lai to at­spē­ko­tu, un pa­rā­dī­ja pat ASV Lauk­saim­nie­cī­bas mi­nis­tri­jas iz­do­tu vēs­tu­li, kas ap­lie­ci­nā­ja, ka bur­ge­ri sa­tur ti­kai tī­ru ga­ļu.” Ta­ču 1992. ga­dā caur laik­rak­stu Ti­me ga­la­vār­du šai lie­tā mē­ģi­nā­ja pa­teikt RejsKroks (RayKroc), kas 1955. ga­dā ie­gā­dā­jās McDonald’s no brā­ļiem Mak­do­nal­diem: “Mums nav jē­gas ham­bur­ge­ros likt tār­pus – tie mak­sā se­šus do­lā­rus mār­ci­ņā, bet ga­ļa ti­kai pus­ot­ru do­lā­ru.” Do­mā­jat, ar to bau­mas bei­dzās? Mi­niet trīs rei­zes! Lo­ģi­ka uz pa­tē­rē­tā­ju vēt­rai­no fan­tā­zi­ju un vēl­mi pa­šaus­mi­nā­ties ne­at­stā­ja ne­kā­du ie­spai­du, un vēl pirms da­žām die­nām es pie Mak­do­nal­da ēs­tu­ves Vec­rī­gā dzir­dē­ju di­alo­gu: “Ejam uz­ēst kā­du ham­bur­ge­ru?” – “Fui, vai tad tu ne­zi­ni, ka vi­ņi ta­jos pil­da mal­tas slie­kas!”

Ja kāds jau­tā­tu ma­nu vie­dok­li, man Re­ja Kro­ka vār­di at­gā­di­nā­ja de­viņ­des­mi­ta­jos ga­dos la­sī­tu in­ter­vi­ju ar kā­du paš­mā­ju be­la­šu tir­go­ni, kam ti­ka uz­dots jau­tā­jums: vai tais­nī­ba, ka be­la­šos pil­da su­ņu un ka­ķu ga­ļu? Vī­riņš to­reiz ār­kār­tī­gā sa­šu­tu­mā at­bil­dē­ja: “Vai jūs zi­nāt, ka no vi­dē­ja lie­lu­ma vā­cu aitu su­ņa sa­nāk ti­kai de­vi­ņi ki­lo­gra­mi tī­ras ga­ļas? Tad pa­rē­ķi­niet, cik ne­ren­tab­li sa­nāk­tu su­ņus ķert, dī­rāt, at­kau­lot – tam vi­sam ir va­ja­dzīgs dar­ba­spēks un ener­go­re­sur­si, un bei­gās tas vien­kār­ši ne­at­mak­sā­jas.” Teik­šu go­dī­gi, šā­da pre­ci­zi­tā­te ma­ni ne­pār­lie­ci­nā­ja ne to­laik, ne ta­gad. Be­la­šus ne­ēdu vēl jo­pro­jām, un, kad reiz pie­dā­vā­ju be­la­šu sa­vai ku­cī­tei, vi­ņa rie­bu­mā no­vēr­sās. Ie­spē­jams, sa­oda ko dī­vai­nu.

Gun­tis Pa­kalns: “Jau pa­šu no­sau­ku­mu HotDog ne­zi­nā­tā­ji tul­ko­ja kā zī­mi, ka tur ie­cep­ti su­ņi, it īpa­ši drīz pēc pa­dom­ju lai­ku beig­ša­nās, kad an­gļu va­lo­da vēl bi­ja maz zi­nā­ma. Ļo­ti ie­spē­jams, šim stās­tam un ti­cē­ju­miem ir kā­da saik­ne ar ķī­nie­šu vir­tu­vi un dau­dzās pa­sau­les val­stīs sa­sto­pa­ma­jiem ķī­nie­šu res­to­rā­niem, jo ta­jā tār­pi ir nor­mā­la ēdien­kar­tes sa­stāv­da­ļa. Tur­klāt, kā pie­re­dzē­jām ar ne­se­no Maximas sa­lā­tu skan­dā­lu, ak­tī­va at­spē­ko­ša­nas kam­pa­ņa vēl vai­rāk past­ip­ri­na cil­vē­ku bai­les un pār­lie­cī­bu.”

Igau­ni­jas kro­gu stāsts

Stāsts, ku­ra ra­ša­nos esot ie­spai­do­ju­ši plaš­sa­zi­ņas lī­dzek­ļi un kāds ne­lai­mīgs no­ti­kums Tal­li­nas nakts­klu­bā. Pirms da­žiem mē­ne­šiem nakts­klu­bā pēk­šņi no­mi­ra jaun­a sie­vie­te. Ti­ka pie­ņemts, ka nā­ves cē­lo­nis ir kā­das in­dī­gas vie­las pie­vie­no­ša­na vi­ņas al­ko­ho­lis­ka­jam dzē­rie­nam. Tā kā stās­ti par to, kā sie­vie­šu dzē­rie­niem nakts­klu­bos ļaun­prā­tī­gi sve­ši­nie­ki pie­jauc be­la­don­nas acu pi­lie­nus vai klo­fe­lī­nu, ir zi­nā­mi jau no pa­dom­ju lai­kiem, bau­mas ap­li­do­ja pil­sē­tu mil­zī­gā āt­ru­mā, at­dzī­vi­not at­mi­ņas par nā­vē­jo­šo be­la­don­nas pi­lie­nu lie­to­ša­nu šā­dos ga­dī­ju­mos.

In­te­re­san­tā­kais, ka bau­mo­tā­jus ne­pa­vi­sam ne­uz­trau­ca fakts, ka mi­nē­tie pi­lie­ni ap­tie­kās nav no­pēr­ka­mi. Vē­lāk no­skaid­ro­jās, ka sie­vie­tes nā­vi iz­rai­sī­ju­si ne­veik­smī­ga al­ko­ho­la un nar­ko­ti­ku kom­bi­nā­ci­ja, tur­klāt nakts­klu­ba pār­stā­vis tele­vī­zi­jas in­ter­vi­jā pa­zi­ņo­ja, ka bau­mas par sve­ši­nie­kiem, kas dzē­rie­niem pie­lej kai­tī­gas vie­las, ir ti­kai un vie­nī­gi iz­do­ma. To­mēr me­di­ķi zi­ņo, ka ap­mē­ram 10% ga­dī­ju­mu, kad cil­vēks mirst ka­fej­nī­cā vai bā­rā, tas ir sais­tīts ar ļaun­prā­tī­bu.

Ko­men­tē Alo­izs Vaz­nis, zvē­ri­nāts ad­vo­kāts, bi­ju­šais Iekš­lie­tu mi­nistrs un il­gga­dējs po­li­ci­jas dar­bi­nieks: “Tā­di ga­dī­ju­mi prak­sē ir bi­ju­ši, jā, un pat ļo­ti dau­dzi. Ti­kai gan ap­griez­tā se­cī­bā – ne­vis pui­ši in­dē mei­te­nes, bet mei­te­nes pui­šus. Pa­ras­tais sce­nā­rijs ir tāds: ka­mēr sie­va ar bēr­ni­ņiem at­va­ļi­nā­ju­mā lau­kos, vīrs grib pa­prie­cā­ties. Sa­stop uz ie­las vai sta­ci­jas ra­jo­nā jau­ku mei­te­ni un uz­ai­ci­na mā­jās ie­dzert kā­du lā­sī­ti. Vārds pa vār­dam, malks pa mal­kam, un mei­te­ne pa­lūdz, lai vi­ņai at­nes ūde­ni vai ko ci­tu no bla­kus tel­pas. Ka­mēr gā­dī­gais na­ma­tēvs rū­pē­jas par tī­ru glā­zī­ti vai va­ka­ri­ņām jau­ka­jai vieš­ņai, tā pie­pi­li­na pār­is pi­lie­nu vī­rie­ša glā­zē. Viņš iz­dzer un aiz­mieg vai krīt ne­sa­ma­ņā. Tad mei­te­ne pa­ņem ko­fe­rī­ti, sa­krā­mē ta­jā la­bā­ko, kas dzī­vok­lī at­ro­dams, un aiziet. Vai šā­di ga­dī­ju­mi ir bei­gu­šies arī le­tā­li? Ne­va­ru šo­brīd at­ce­rē­ties, bet šā­du ie­spē­ju ne­iz­slē­dzu. Tā ka silts ie­tei­kums: ne­pie­ska­tī­tas glā­zes ne­va­ja­dzē­tu at­stāt ne­vie­nam, kas no­lē­mis ie­dzert ko­pā ar sve­ši­nie­kiem!”

Gun­tis Pa­kalns: “Ie­spē­jams, šī stās­ta po­pu­la­ri­tā­ti vei­ci­na arī fil­mas, kur līdz­īgas si­tu­āci­jas ne­re­ti ap­spē­lē­tas. Tie­sa, arī zag­ļi un slep­ka­vas bie­ži vien iz­man­to ide­jas no fil­mām un de­tek­tīv­ro­mā­niem. In­te­re­san­ta ni­an­se, ka šo­reiz kā bīs­ta­mā un ne­sa­pro­ta­mā ze­me ir Igau­ni­ja, ne­vis Krie­vi­ja, So­mi­ja vai te­pat Vec­rī­ga. Kā­pēc Igau­ni­ja?”

Kris­tī­ne Sa­dov­ska, Patiesā Dzīve

­­­

Citi šobrīd lasa

"Mīlestība no pirmā acu skata!” - hokejists Ralfs Freibergs par satikšanos ar topošo sievu
Princese Ketrīna reaģējusi uz prinča Harija atvainošanos?
Šēras draugi lūdz pārtraukt aizrauties ar plastikas operācijām, lai līdzās draugam izskatītos jauna
Tēmas: ASV, HIV, McDonald's
Pievienot komentāru